Contentkalender 2018

Je hebt wel van een contentkalender gehoord, maar je weet niet precies hoe je dit het meest handig en efficiënt kunt opzetten.

Wat is een contentkalender?
Het helpt je plannen en organiseren

Het geeft je overzicht en structuur

Het bepaalt voor wie, wat en wanneer welke content te plaatsen
Welke content-vorm je gebruikt

Wie er verantwoordelijk is

Heeft een archieffunctie

Brengt je op ideeën
Wat zijn de voordelen:
N
Je zet het strategisch in
N
Je bepaalt de doelstelling(en) en meet ze
N

Je weet welke onderwerpen je deelt of gedeeld hebt

N

Je weet naar welke doelgroep(en) welke content gaat

N

Op welke platformen je het post

N

Wat voor soort(en) content je plaatst

Hoe ziet je contentkalender eruit?
De datum (jaar, maand, week, dag, tijdstip)
Het doel (wat je wilt bereiken)
Het onderwerp (inhoudelijk)
De doelgroep (tot wie richt je de boodschap)
De soort content (in welke vorm)
Het type bericht
Het platform (kanaal)

Oké, oké… dat is duidelijk! Maar hoe nu verder?

 

Bedenk van tevoren hoe je de contentkalender wilt gaan gebruiken. Je doelstellingen, wat is je doelgroep, welke acties heb je gepland, welke onderwerpen (kernboodschap) wil je behandelen.

Heb je onderzoek gedaan waar je doelgroep behoefte aan heeft; welke probleem hebben ze dat opgelost moet worden.

Waar zitten je klanten op social media en wanneer?

Heb je een huisstijl, zodat je berichten herkenbaar zijn dat ze van jou af komen?

Dan kan ik je het volgende aanbieden:
Een contentkalender template per maand (week en dag), die je zelf kan aanpassen in Excel
Aanhakers het hele jaar door (speciale dagen, die je kan gebruiken om je content aan op te hangen)
Voor iedere maand een eigen tabblad (met Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Twitter, YouTube)
Content hergebruiken
Meerdere bronnen waar je goede content kan vinden en om inspiratie op te doen
Je doelgroep scherp(er) krijgen

Pin It on Pinterest

Share This