Dé Contentkalender 2020 voor ZZP-er!


Je hebt wel van een contentkalender gehoord, maar je weet niet precies hoe je die het meest handig en efficiënt kunt maken en opzetten.
Het kan je ook aan inspiratie of ideeën ontbreken om een humorvol Facebook bericht, een interessant LinkedIn artikel of een actuele Tweet te bedenken. 

Onregelmatig zichtbaar zijn is het gevolg en uit onderzoek blijkt dat volgers regelmaat als betrouwbaar en fijn ervaren. Door te werken met een contentkalender, krijg je structuur, regelmaat en houvast en kan je vooruit werken en plannen.

Wat is een contentkalender?

In de contentkalender staat kort gezegd de informatie over welke content je waar (platform), wanneer en voor wie je het plaatst en welke actie je wilt dat ze nemen (doelgroep). Maar ook wat de status is. Om een contentkalender op te zetten en te bedenken kost tijd. Je moet een strategie uitdenken welke kennis je wilt delen, hoe vaak wil je content verspreiden en hoever wil je alles gedetailleerd vooruit plannen.

Wanneer je het eenmaal hebt ingevuld geeft dat rust en je moet het zien als een investering dat je uiteindelijk tijdwinst gaat opleveren. Het geeft je overzicht en je vergeet geen belangrijke inhaakmomenten voor jouw doelgroep of jouw producten.

Wat is een contentkalender?
Het helpt je plannen en organiseren

Het geeft je overzicht en structuur

Het bepaalt voor wie, wat en wanneer welke content te plaatsen
Welke content-vorm je gebruikt

Wat voor call-to-action je inzet

Heeft een archieffunctie

Brengt je op ideeën
Wat zijn de voordelen:
N

Je zet het strategisch in (thema’s )

N
Je bepaalt de doelstelling(en) en meet ze
N

Je weet welke onderwerpen je deelt of gedeeld hebt

N

Je weet naar welke doelgroep(en) welke content gaat

N

Op welke platformen je het post

N

Wat voor soort(en) content je plaatst

Hoe ziet je contentkalender eruit?
De datum (jaar, maand, week, dag, tijdstip)
Het doel (wat je wilt bereiken)
Het onderwerp (inhoudelijk)
De doelgroep (tot wie richt je de boodschap)
De soort content (in welke vorm)
Het type bericht
Het platform (kanaal)

Waarom gebruik ik een contentkalender?

 

Natuurlijk ben ik in het begin tegen dezelfde problemen aangelopen. Na de social media opleiding, die ik had gevolgd, ging ik hapsnap berichten plaatsen op Facebook, Twitter en LinkedIn. Ik had nog geen strategie, geen duidelijk doel of wist ook niet wie mijn doelgroep precies was. Dat kostte mij veel tijd om uit te zoeken.

Al doende leert men….!

En wat ik ongelooflijk fijn vond, was om allemaal “inhaakmomenten” te hebben om ideeën op te doen om content te creëren. Het creatief om gaan met deze momenten en ze te vertalen naar mijn bedrijf vond ik echt heel leuk om te doen.

Wat ben ik toen dus gaan doen? Ik heb een Excel-document ontwikkeld met heel veel speciale dagen en momenten, die elk jaar weer terugkomen. En voor de verschillende social media platformen kolommen gemaakt, zodat je het mooi gestructureerd bij elkaar hebt staan.

Die ideeën kan je daardoor ook hergebruiken. Hoe gaaf is dat! Ik heb er heel veel aan gehad en dat gun ik jou ook.

Oké, oké… dat is duidelijk! Maar hoe nu verder?

 

Bedenk van tevoren hoe je de contentkalender wilt gaan gebruiken. Je doelstellingen, wat is je doelgroep, welke acties heb je gepland, welke onderwerpen (kernboodschap) wil je behandelen.

Heb je onderzoek gedaan waar je doelgroep behoefte aan heeft; welke probleem hebben ze dat opgelost moet worden.

Waar zitten je klanten op social media en wanneer?

Heb je een huisstijl, zodat je berichten herkenbaar zijn dat ze van jou af komen?

Dan kan ik je het volgende aanbieden:
Een contentkalender template per maand (week en dag), die je zelf kan aanpassen in Excel
Aanhakers het hele jaar door (speciale dagen, die je kan gebruiken om je content aan op te hangen)
Voor iedere maand een eigen tabblad (met Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Twitter, YouTube)
Content hergebruiken
Meerdere bronnen waar je goede content kan vinden en om inspiratie op te doen
Je doelgroep scherp(er) krijgen

Wat vinden klanten van de contentkalender?

 

Ik heb de contentkalender net ontvangen en ben zeer onder de indruk van de informatie die erin verwerkt is.

Zelf ben ik namelijk al enige tijd opzoek naar een overzicht met een invulschema die alle platformen koppelt dat tevens makkelijk invulbaar is.

Met jouw heldere omschreven (e-book) handleiding met de belangrijkste informatie over hoe je wat invult, wordt er direct een basis neergelegd die van grote waarde is.

Zelf heb ik mogen ontdekken dat dagelijks en regelmatig posten (van je laten horen) van grote invloed is op het bezoek van de bedrijfswebsite.

Ben afgelopen juni begonnen om regelmaat in te bouwen en ik merk aan de bekendheid, zichtbaarheid en daadkracht dat er veel is veranderd in mijn bedrijf.

Deze contentkalender is voor mij een bijzonder waardevolle tool om mijn in gezette route te balanceren en opschalen.

Om nog meer waarde te leveren aan mijn potentiële klanten.

Dit product raad ik daarom ter harte aan.

Het geeft veel inzichten in de basis van jouw bedrijf door de vraagstelling en invulling van de contentkalender.

Veel waarde met een opendeur naar Marjolijn die graag een bijdrage levert met haar kennis zodat jouw bedrijf kan gaan groeien met de mogelijkheden die jij voor ogen hebt.

Mariëlle Renckens

Holistisch instructeur en coach, Loslatencoach

Marjolijn is uitermate communicatief en in staat om op verschillende niveaus contacten te leggen en te onderhouden. Zij weet heel goed wat het doel is dat bereikt moet worden en werkt hier continue aan, direct en indirect.
Door haar empatisch vermogen wordt de ander in zijn waarde gelaten wat positief bijdraagt tot een goede (werk-)relatie.
Met haar vasthoudendheid en inlevingsvermogen weet zij die resultaten te bereiken welke vooraf besproken waren.
In contacten met Marjolijn kun je niet om haar humor, brede interesse en energie heen.

Hans Koudenburg

Agentschappen en sales ondersteuning MKB, KMServices

FAQ
De meest gestelde vragen
Hoe werkt de contentkalender?
De contentkalender is een Excel-bestand dat je zelf helemaal met je berichten per dag kan invullen. In de linkerkolom staan ideeën en speciale dagen waar je eventueel gebruik van kan maken. Verder kan je je berichten, je afbeeldingen en linkjes erin opslaan.

Daarnaast krijg je een uitgebreide handleiding over positioneren en doelstellingen, contentstrategie, planning en meten.

Wat is de bonus?
Je krijgt een pdf met 50 websites waar je rechtenvrije afbeeldingen kan vinden.
Welke periode beslaat de kalender?

Deze contentkalender loopt van januari tot en met december 2020. Per maand beschik je over een tabblad.

Waar kan ik een vraag stellen?
Wanneer je een vraag hebt over de contentkalender kan je mij (Marjolijn Cohen) een mail sturen naar info@connect-en-co.nl. Je krijgt dan in principe binnen 24 uur antwoord.

Pin It on Pinterest

Share This